Back to top

Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων Αρχαίων Ελληνικών 2025

Φωτεινή Περχανίδου
Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου

Για το ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Τα θέματα δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες ούτε και κρύβουν κάποιες εκπλήξεις. Η επιλογή της 8ης Ενότητας της Πολιτείας του Πλάτωνα ήταν σε γενικές γραμμές αναμενόμενη. Η άσκηση Α1 που αφορά την κατανόηση του πλατωνικού αποσπάσματος διαφοροποιείται σε σχέση με αυτές των προηγούμενων ετών, καθώς το Σωστό – Λάθος έχει αντικατασταθεί με άσκηση πολλαπλής επιλογής, ενώ υπάρχει και ένα δεύτερο σκέλος με ερώτημα για αντωνυμίες.  Η ερμηνευτική Β1 είναι σαφώς διατυπωμένη και απαιτεί πολύ καλή γνώση και ταυτόχρονα κατανόηση των βασικών σημείων του πλατωνικού μύθου του σπηλαίου, καθώς και χρήση των σχολίων του σχολικού βιβλίου. Οι ασκήσεις εισαγωγής και λεξιλογίου κρίνονται βατές, χωρίς παγίδες, ενώ το Παράλληλο Κείμενο από το 1984 του Τζωρτζ Όργουελ είναι μετρίας έκτασης με ερώτημα ευκρινές. Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές μπορούν να αντεπεξέλθουν ικανοποιητικά.

Για το ΑΔΙΔΑΚΤΟ  ΚΕΙΜΕΝΟ

Το αδίδακτο κείμενο προέρχεται από τον Ξενοφώντα και το έργο του «Ἀπομνημονεύματα». Το απόσπασμα που προορίζεται για μετάφραση είναι μέτριας δυσκολίας και μπορούν εύκολα να το διαχειριστούν οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές. Η ερμηνευτική ερώτηση είναι διατυπωμένη με σαφήνεια και η απάντησή της προέρχεται από τμήμα του κειμένου, το οποίο δεν παρουσιάζει δυσκολίες στην κατανόηση.  Οι γραμματικές ασκήσεις καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της εξεταστέας ύλης, χωρίς όμως να δυσκολεύουν ιδιαίτερα τους μαθητές. Τέλος, οι ερωτήσεις του συντακτικού αφορούν στην αναγνώριση συντακτικών όρων του κειμένου και μιας δευτερεύουσας ονοματικής πρότασης. Η μόνη παρατήρηση που μπορεί να γίνει σε αυτό το σημείο είναι πως η δευτερεύουσα πρόταση είχε αρκετά χρόνια να εμφανιστεί στα ζητούμενα του συντακτικού.